Aktualności

Zarejestruj się w biurze prasowym media.xella.pl i otrzymuj najświeższe informacje o firmie Xella Polska, jak i jej produktach Ytong, Silka, Multipor, w tym komentarze analityków, artykuły techniczne, aktualności z rynku materiałów budowlanych i wiele innych.

Poznaj nas bliżej - zobacz nasz firmowy blog: blog.xella.pl

Ytong i Silka – pod ziemią!

Ytong i Silka na budowie metra

Materiały budowlane Ytong i Silka po raz pierwszy znalazły się pod ziemią. Wykorzystano je do budowy ścian pomieszczeń infrastruktury technicznejstacji II linii warszawskiego metra. Wybrano je m.in. ze względu na: wysoką jakość, doskonałą izolacyjność akustyczną, wytrzymałość oraz łatwość murowania – wszystko, co jest szczególnie ważne w tak specyficznych warunkach.

Budowa II odcinka warszawskiego metra

Ytong i Silka w warszawskim metrze

Budowa centralnego odcinka II linii warszawskiego metra to największa dotychczas samorządowa inwestycja realizowana w Polsce. Odcinek, o długości 6,1 km, będzie miał siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między liniami metra), Nowy Świat - Uniwersytet (najgłębiej położona stacja metra, zlokalizowana 6 pięter pod ziemią),Centrum Nauki Kopernik, Stadion i Dworzec Wileński. Prace budowlane, zgodnie z przyjętym harmonogramem, powinny zakończyć się do końca września 2014 roku1.

 

Konstrukcja poszczególnych stacji to ściany żelbetowe, ale również murowane. Wszystkie ściany murowane na stacjach Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ oraz Nowy Świat - Uniwersytet zostały wykonane z bloczków Silka E18A klasy 20, E18 klasy 15 oraz Ytong PP4/06S gr. 17,5 cm i Ytong PP4/06S gr. 20 cm. Na oficjalnym portalu poświęconym budowie drugiej linii metra budowametra.pl możemy także znaleźć informację, że „ściany działowe wykonywane są z bloczków silikatowych oraz bloczków z betonu komórkowego. Są one mocne i doskonale chronią przed hałasem, a ich równa i gładka powierzchnia pozwala na dowolność przy doborze wykończenia“.

 

Bloczki Silka, szczególnie w odmianie A, mają bardzo dobre parametry izolacyjności akustycznej, dlatego też zostały zastosowane do budowy ścian, gdzie należało odizolować wnętrza pomieszczeń od hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi metra. Z bloczków Silka wzniesiono również ściany, które zostały obłożone okładziną kamienną. Z kolei bloczki Ytong wykorzystano w tych miejscach, gdzie chodziło o zmniejszenie ciężaru murowanych ścian. Na uwagę zasługuje również ciekawa metoda wznoszenia ścian konstrukcyjnych stacji, czyli tzw. ścian szczelinowych. Najgrubsza ściana szczelinowa w Polsce znajduje się na stacji Powiśle i ma 140 cm.

 

- Na dzień dzisiejszy do budowy ścian na stacjach II linii warszawskiego metra użyto łącznie blisko 4000 m3 bloczków Silka i Ytong. Ze względu na swoje parametry oraz łatwość murowania– na cienką zaprawę klejową, Silka i Ytong wykorzystywane są nie tylko do budowy domów jednorodzinnych, mieszkań czy budynków użyteczności publicznej. Idealnie sprawdzają się również w przypadku tak specyficznych i trudnych warunków, jakie panują pod ziemią, na głębokości do 23 mpodsumowuje Jarosław Kraś, doradca ds. inwestycji Ytong Silka

 

Zapraszamy na film przedstawiający wykorzystanie bloczków Silka Ytong przy budowie stacji II linii metra: